28.1.13

Just do it

Förutom min gymträning vet ni ju att jag kör en hel del PSI och nu även BodyCombat. Dessa är träningsformer baserade på kampsporter som kickboxning och karate. Det är högintensiv träning som är oerhört rolig, man får skratta om man är glad och man får vara arg om man är det. Det passar vilket humör du än är på. Attityden för mig är viktig i detta men jag fungerar nog bäst när jag är på bra humör, vilket jag är jämt så länge jag är på gymmet. Det är en kombination av styrke och kondition även fast du inte jobbar med vikter. Det är träning för hela kroppen och trots att jag kanske kan alla kombinationer in och utantill så blir det aldrig enformigt. Detta beror också självklart på hur ditt humör är, vilket gör denna träningsform så himla rolig. Jag kör detta minst två gånger i veckan. PSI brukade jag köra tre till fem gånger i veckan men med de nya tiderna passar det inte in i mitt dagliga schema. Kör PSI söndagar och torsdagar, samt BodyCombat hittills bara måndagar. Jag försöker kombinera detta med styrketräning efteråt även fast det kanske inte skulle behövas, men i slutet av passet har man hunnit pusta ut och jag är oftast inte helt slutkörd så jag har mycket kvar att ge och när man ändå är där, varför inte? Just do it liksom...

Det jag skulle komma fram till här, när vi talar om att bara helt enkelt köra är hur jag gör när jag kör dessa pass, framför allt dessa pass, ska jag säga. När jag kommer till det där stadiet då hållningen sviker och armarna börjar gå tyngre vid de mer höginstensiva slagen, på något sätt lyckas jag ta i ännu mer och köra ännu snabbare! Som det vissa gånger handlar om. I BodyCombat har du ingenting att slå på vilket på ett sätt får armar, skuldror, axlar, triceps och rygg (etc) att jobba ÄNNU mer då du inte har någonting som får dina slag att "studsa tillbaka" som det lätt blir när man blir trött i t.ex PSI:n där det handlar om att dra tillbaka och slå snabba slag och inte "knuffa bort" säcken med ett slag som inte går ifrån säcken lika fort. I PSI:n har du din chans att ta i lite extra hårt även fast det handlar om snabba slag för att få den bästa träningen för de muskelgrupper som får jobba. Däremot så är detta riktmärke i PSI underlättande och det känns ju betydligt mer och bättre när du har någonting att slå på (framför allt om du ser någon framför dig). Jag har nu med tiden lärt mig att köra stenhårt hur trött jag än blir även på PSI:n utan att stanna kvar med slaget i säcken utan dra tillbaka ännu snabbare samtidigt som jag slår ännu hårdare. PSI har jag kört mycket och under en väldigt lång period så har börjat bli ganska rutinerad, jag säger det med ödmjukhet. Men det är då man får utmana sig själv och tänka mer på tekniken och kanske framför allt hållningen som inte alls ser ut som i vanlig boxning eller som på BodyCombat (där du inte fokuserar särskilt mycket på hållningen förutom att du ska titta upp och se var du slår). I början så tänker man mest på kombinationen och att man ska hänga med och göra rätt, det syns tydligt i de som inte kör så ofta. För deras slag stannar kvar i säcken vilket gör att slagen blir ojämna och koncentrationen sämre. Det handlar lite om att fokusera på sig själv och inte tänka för mycket, det händer även mig idag att om jag börjar tänka så kan jag tappa bort mig helt trots att jag redan vet allting. 

Det är ju inte bara överkroppen som jobbar i dessa pass, mycket kickar och framför allt på PSI:n får dina ben jobba då du sparkar i säcken. BodyCombat kör också mycket kickar, väldigt många olika till skillnad från PSI:n som bara har en grundkick. I BC kör du kick framåt, bakåt, åt sidan, round kick, jumpkick etc. Skillnaden är ju att du nu gör det i luften, men det är också någonting man lär sig med tiden (nu är BodyCombat så nytt så jag är inte alls rutinerad än så länge) att jobba på tekniken och försöka dra tillbaka kickarna och stanna med slagen i luften så du får det där stoppet och inte bara svinga, för då kan jag nästan lova att det inte alls ger dig så mycket som det gör om du fokuserar på tekniken. 

I vilket fall som helst, vare sig du går på PSI eller BodyCombat så är båda passen någonting för dig som tycker om högintensiva pass som du får jobba med hela kroppen. Jag tänkte skriva att jag gillar att slåss, men det gör jag ju inte, däremot har jag en enorm kärlek till detta och när BodyCombat började på mitt gym för några veckor sedan kände jag att nu kan det inte bli mycket bättre, nu får jag två olika typer av denna typ av pass och jag lär inte alls bli uttråkad på någon utav dom då jag nu kan variera mig ännu bättre. Det är kul att boxas och sparkas, du känner dig stark, stolt och bra. Framför allt bra. Du känner dig fan ägigast i hela världen som att ingen kan stoppa dig. Du känner att du bara vill visa alla att du kan försvara dig och att folk ska respektera dig för du är oförstörbar. Du går in i dig själv på varje pass, stänger ute allt annat och fokuserar på dig och endast dig. Det är det som får mig att fortsätta, allt handlar BARA om mig. Det kan handla om dig också, bara du går in i dig själv och inte ger upp även om du börjar tappa. Du är bäst, ingen protest.

Inga kommentarer: